Home
Nieuws
-
Steeds meer Belgen overwegen een goed doel op te nemen in hun testament
Bijna één op drie gevende Belgen overweegt om een goed doel op te nemen in zijn of haar testament. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie naar het geefgedrag van de Belg, uitgevoerd door HOGENT. Ter gelegenheid van de Dag van het Testament voor het Goede Doel, pakt HOGENT uit met een onderzoeksspecial die inzichten biedt in wie de gevende Belgen zijn die een goed doel in hun testament willen opnemen, wie nog overtuigd kan worden om dit te doen en hoe je als organisatie deze specifieke doelgroep succesvol kan bereiken.
-
UPDATE - Verplichte toevoeging Rijksregisternummer aan fiscale fiches voor giften
Op 28 december 2023 keurde de Kamer een wetsontwerp goed “houdende diverse fiscale bepalingen”(DOC 55/3607), met o.a. de verplichting om het identificatienummer van het Rijksregister (NN) van de schenkers/belastingplichtigen bij de elektronische neerlegging via Belcotax toe te voegen aan fiche 281.71, vanaf aanslagjaar 2025 (giften 2024).
Op basis van overleg met de betrokken administratie Fiscaliteit, in 2024 en 2025, door de Impactcoalitie werd onderstaande lijst van de voornaamste vragen en antwoorden opgemaakt en bijgewerkt (door Ethische Fondsenwerving vzw en Fundraisers Belgium). -
Hoe digitaal is de Belgische non-profitsector écht?
Dat onderzoekt de Digitale Barometer, en jouw input is cruciaal. Door deel te nemen aan deze bevraging help je mee om een sectorbreed beeld te vormen.
Activiteiten
-
Exclusieve training: Aan de slag met middle donorwerving (tweedaagse met Nassau Fundraising)
De aandacht voor middle donorwerving bij particuliere donateurs groeit. Het is een interessante aanvulling op reguliere fondsenwerving en kan leads genereren voor major donorwerving.
-
Workshop Social media advertising voor non-profit
Dit is een interactieve workshop met als doel de basiskennis van adverteren op Facebook en Instagram voor jouw non-profitorganisatie te leren.
-
Een goed gesprek met (potentiële) schenkers voeren
Hoe vang je de aandacht van (potentiële) schenkers met een vlijmscherpe pitch? Hoe vertaal je die kern naar glasheldere feiten die bewijzen dat jouw organisatie onmisbaar is? En hoe buig je die om tot een persoonlijk gesprek die je gesprekspartner boeit en resulteert in interesse om te geven?
-
Masterclass 'Strategisch plannen voor Fondsenwervers'
Deze sessie is bedoeld voor fondsenwervers die de strategie van hun fondsenwerving bepalen en controleren.
-
Marketingstrategieën om je fondsenwerving te versterken
Marketing en fondsenwerving worden vaak samen genoemd. En terecht, want ze kunnen naadloos in elkaar overgaan. Marketing is de drijvende kracht achter het betrekken en motiveren van schenkers, fondsenwerving is de kunst van het optimaliseren van schenkingen. Hoe breng je beide disciplines samen?
-
Training AI voor non-profit organisaties
Haal meer uit fondsenwerving met deze innovatieve training over AI. In één dag leer je hoe je generatieve AI-tools direct toepast in je marketing- en fondsenwervingscampagnes. Sluit aan bij andere ambitieuze professionals, werk slimmer, creëer meer impact en blijf dankzij bewezen strategieën voorloplopen in jouw vakgebied.
Cases
-
SOS Kinderdorpen België lanceert campagne 'Wij horen hun S( )S'
Met de campagne ‘Wij horen hun S( )S’ trekt SOS Kinderdorpen België aan de alarmbel. Kinderen groeien onveilig op omwille van geweld en verwaarlozing, thuis en in conflictgebieden. In België gaat het naar schatting over één kind op tien. Wereldwijd spreken we over 220 miljoen kinderen. In de week van 12 mei lanceerde SOS Kinderdorpen België hun nieuwste campagne.
-
Straatverplegers vzw lanceerde campagne winter 2024: Gift na gift bouwen we aan een toekomst voor dakloze mensen
2024: In Brussel slapen dagelijks meer dan 800 mensen op straat en nog minstens 6000 anderen leven in tijdelijke opvangplaatsen. Een derde van hen zijn al langer dan twee jaar dakloos …. Eenzelfde beeld dringt zich op in Luik. Toch is dakloosheid geen fataliteit. Ook voor mensen die vandaag dakloos zijn, is er een toekomst. En die toekomst vertaalt zich in een woonst.
Dat is kort samengevat de boodschap van de campagne die Straatverplegers sinds eind november lanceert.
Wordt jouw organisatie ook partner?
Fundraisers Belgium heeft een netwerk van partners die co-branden met ons
kwaliteitsnetwerk aan beslissingsnemers in de fondsenwervingswereld. Stuur een mail naar
info@fundraisersbelgium.be als je graag meer info wil over partnerschap met onze vereniging.